Ibubapa Harus Bijak Mengimbang Keluarga & Kerjaya

Para ibubapa ditegaskan supaya bijak di dalam mengimbangi di antara keluarga dan tuntutan kerjaya untuk mengelakkan anak-anak mereka terpengaruh dengan gejala yang tidak baik.

Pengerusi MPWK, Datuk Surinam berkata, ini kerana institusi keluarga mempunyai peranan yang amat besar di dalam melahirkan rakyat yang harmoni dan sejahtera.

Jelasnya lagi, ibubapa memainkan tanggungjawab yang sangat besar di dalam pendidikan anak-anak mereka dan seharusnyalah mereka mempersiapkan dan melengkapkan diri dengan semua kemahiran dan ilmu untuk menguruskan keluarga.

Kajian yang telah dijalankan menunjukkan keruntuhan institusi keluarga adalah antara faktor terbesar yang menyebabkan anak-anak terjerumus ke dalam gejala sosial yang tidak sihat seperti penyalahgunaan dadah.

Dari itu, ibubapa yang bekerja seharusnya perlu lebih bijak dalam menimbangi di antara keluarga dan kerjaya. Anak-anak harus dijaga dan dipantau kedudukan mereka, apa yang dilakukan supaya dapat menghindar mereka dari terjebak.

Beliau memberitahu bahawa kemahiran pengurusan keluarga sangat penting terutamanya di dalam masyarakat yang kini menghadapi per­ubahan yang sangat besar yang antaranya adalah disebabkan oleh teknologi maklumat.

Pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh kerajaan melalui pelbagai program untuk memperkasakan rakyat namun institusi kekeluargaan tetap menjadi tunjang  utama.

Merancang 
Kerjaya Untuk Berjaya

Perkara asas berkaitan perancangan kerjaya adalah seseorang itu tidak cukup hanya menetapkan niat di dalam hati untuk berjaya jika mereka tidak sungguh-sungguh merancang untuk menjadikan suatu impian itu kenyataan.

Ketika merancang, seseorang itu mesti tahu tentang sistem kenaikan pangkat yang digunapakai di dalam sesebuah organisasi. Kemudian, berusaha sebaiknya untuk memenuhi semua kriteria yang ditetapkan untuk melayakkan diri untuk dinaikkan pangkat.

Dalam kata lain, anda tidak boleh hanya membiarkan kerjaya anda melalui proses seadanya dan berharap kenaikan pangkat atau hanya dengan bergantung pada nasib..

Antara tabiat lain yang harus dielakkan adalah menyerahkan perancangan kerjaya hanya kepada majikan semata-mata.Anda sepatutnya merancang kerjaya anda sendiri.

Memang betul, di dalam teori perkembangan kerjaya ada menyatakan bahawa majikan dan pekerja ada peranan tersendiri, namun pekerja sepatutnya lebih memainkan peranan di dalam membangunkan dan merancang kerjaya mereka.

Andai kata ada pihak lain yang merancang dan menentukan laluan kerjaya seseorang, ia seharusnya dianggap sebagai bonus. Namun, perkara seperti ini jarang berlaku di dalam sesebuah organisasi. Semua pekerja inginkan kenaikan, maka amat pelik jika laluan kerjaya itu dibuat oleh orang lain.

Dari itu, rancanglah kerjaya anda sejak dari awal lagi. Letakkan visi laluan kerjaya anda jangka terdekat dan jangka masa panjang.

Jauhi dan Elakkan hadis palsu

Antara yang disebut oleh Ibn Qayyim; hadis palsu itu antara cirinya mengandungi unsur mujazafah iaitu berlebih-lebihan dalam penetapan pahala dan dosa.

Perkara yang kecil diletakkan hukuman yang terlalu besar, ataupun ganjaran yang terlalu besar yang tidak munasabah.

Contoh yang dibawa oleh Ibn Qayyim iaitu hadis palsu: “Sesiapa yang mengucap Lailaha illaAllah; Allah ciptakan kalimah itu menjadi seekor burung yang mempunyai 70,000 lidah, setiap lidah ada 70,000 bahasa yang beristighfar kepadanya”. (m/s 51. Halab, Syria: Maktabah al-Matbu‘at al-Islamiyyah)

Seindah Sakura Bunga April

sakura-pink

Yang dok Perlis mesti tau kawasan ni. ampa nampak kan pokok tu. Pokok tu menjadikan kawasan sekitarnya nampak cantik dan redup. Tambah lagi time pokok tu berbunga. bunga tu akan luruh. memang cantik.

Tapi pihak Majlis Penbandaran Kangar(MPK) dah tebang pokok tu. Hurrmm aku pun tak tau pasaipa. Keadaan dah tak seperti dulu. kawasan tu nampak dah kurang cantik. dulu redup kini panas. Hmm apa pun tak boleh la depa ni.

K add la pesbok aku fb.me/wanperlis dan follow jugak Twitter aku twitter.com/wanperlis

P/S : dapat br1m separuh derma kat tabung PAS separuh enjoy.haha

Maafkan Orang Lain

“..dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu.tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”
(An-Nuur 24:22)

Maafkan dan lupakanlah kesalahan orang lain sebagaimana kita berharap Allah SWT akan mengampunkan dosa kita di padang Masyhar nanti. Jadilah seorang yang pemaaf dan lupakan segala sengketa lampau. TIDAKKAH KITA SUKA ALLAH SWT MENGAMPUNKAN DOSA KiTA JUGA?